لوگو امرداد

شهناز شهزادی، آموزگار دینی و پایه‌گذار انجمن یانش‌وران مانتره درگذشت

imagesشهناز شهزادی، کنشگر دینی اجتماعی، از بنیادگذاران انجمن یانش‌وران مانتره، پایه‌گذار گروه گاتهاپویان، یار دیرین همایش مانتره پس از تحمل سختی بیماری در یزد دیده فروبست.

روانشاد شهناز شهزادی زاده 30 مهر 1334 خورشیدی بود و امروز دی‌به‌آذر ایزد و تیرماه 3761 زرتشتی دوشنبه پنجم تیرماه 1402 خورشیدی پس از سالیان خدمات ارزنده دیده از جهان فروبست. آیین خاکسپاری، چهارشنبه هفتم تیرماه ساعت 17 در آرامگاه زرتشتیان تفت و توابع برگزار می‌شود. پس از خاکسپاری، آیین سوم تازه‌درگذشته نیز در آرامگاه انجام خواهد شد.
شادروان شهناز شهزادی فرزند خاور و رستم، دوران کودکی را در زین‌آباد گذراند. در دبستان شیرین باغ خندان درس خواند. پایه هفتم راهی شهر یزد شد. از دوران تحصیل به خواندن کتاب‌های دینی علاقه داشت. یادگیری خط دین‌دبیره را از دوران دبیرستان آغاز کرد و با استفاده از کتاب‌های خودآموز خط دین‌دبیره را آموخت. پس از گرفتن دیپلم به سربازی رفت به عنوان مدیرآموزگار در روستاهای یزد به آموزش دانش‌آموزان پرداخت. در آزمون استخدامی پذیرفته شد و از سال 1358 در دانشگاه علوم پزشکی یزد مشغول به کار شد. با داشتن مهارت‌های دفتری مسوول راه‌اندازی دفتر امور مالی شد و به کار حسابداری نیز پرداخت و پس از چند سال سمت حسابدارمسوول به او محول شد.

از کارهای برجسته‌ی دینی روانشاد شهناز شهزادی پایه‌گذاری گروه گاتها‌پویان، نهادی برای جوانان زرتشتی یزد در سال 1362 و ده سال پس از آن یاری در بنیادگذاری انجمن یانش‌وران مانتره را می‌توان برشمرد. سال 1358 با فعالیت انجمن دینی برای ساماندهی کلاس‌های دینی، تدوین کتاب‌های دینی و مهارت‌آموزی آموزگاران دینی ایشان سمت دبیری این انجمن و هم خویشکاری آموزش دینی دختران و پسران زرتشتی را به دوش گرفت. از سال 1372 با برگزاری مسابقات همایش مانتره از سوی کانون دانشجویان زرتشتی، روانشاد شهزادی به پیشنهاد خانم خادم گروهی را برای شرکت در همایش مانتره آماده کرد. با همراهی و همیاری موبدان تهران و یزد در محله‌های یزد کلاس‌های اوستاخوانی و دین‌دبیره برگزار کرد و یاریگر آماده‌سازی مقاله برای شرکت‌کنندگان بخش گاتاشناسی همایش مانتره بود. روانشاد در دورانی که از بیماری به‌سختی رنجور شده بود، همچنان با انگیزه در برنامه‌ها شرکت می‌کرد. وی مسوول برگزاری نخستین سدره‌پوشی گروهی یزد در سال 1359 شد و با کوشش ایشان آیین سدره‌پوشی 33 نوجوان زرتشتی در تالار کیخسروی برگزار شد. او کنشگر مددکاری بود و به عنوان رابط معتمد کانون دانشجویان زرتشتی، هماهنگی برنامه‌های مددکاری در یزد را بر عهده داشت. پایه‌گذاری کانون زبان زرتشتیان، از دیگر کارهای فرهنگی آن بهشتی‌روان به شمار می‌رود. هدف از راه‌اندازی کانون زبان زرتشتیان، بهره‌مندی دانش‌آموزان زرتشتی از آموزش با کیفیت بالا، شهریه‌ی کم و استادان زرتشتی بود. فعالیت این کانون ادامه‌ نیافت.

به پاس تلاش‌های پیگیر روانشاد شهناز شهزادی، گروه گاتهاپویان به نمایندگی از جوانان زرتشتی در جشن اسفندگان 1397، از این بانوی فرهیخته و آموزگار پیشکسوت دینی سپاسگزاری کرد. روانشاد شهزادی زمان زیادی از زندگی خود را به فعالیت‌های دینی اجتماعی اختصاص داده بود و ساعت‌ها به این می‌اندیشید که آیا به این راه ادامه دهد و بهای آن را بپردازد؟ به یک نتیجه رسید: «اگر بدانم اینجا کسی وجود دارد که با سوختن من ردپایی پیدا می‌کند، خشنود خواهم شد». این جمله به او انگیزه‌ و توان می‌داد.

 سپاسداری پروفسور سارا استوارت از شهناز شهزادی

سپاسداری پروفسور سارا استوارت، مسوول بخش زرتشتی‌شناسی دانشگاه سواس لندن و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ زرتشتیان ایران، از روانشاد شهناز شهزادی و گرامی‌داشت این بانوی فرهيخته به پاس کوشش‌های ارزنده‌ی وی در پروژه مطالعات در پیوند با زرتشتیان ایران است‌. دستاورد این مطالعات دانشگاهی (:آکادمیک) در دو نسخه از سوی دانشگاه‌ لندن چاپ و نشر شد.

 

The majority of the interviews were carried out over a period of three years by a highly respected member of the Zoroastrian community in Yazd and a teacher of Zoroastrianism, Ms Shahnas Shahzadi.
I owe my first debt of thanks to all those who gave so generously of their time to talk about their religion and life in Iran.I am especially grateful to Ms Shahnas Shahzadi for conducting the interviews with sensitivity and humor, and for her dedication to this project.
Sarah Stewart
Voices from Zoroastrian Iran
Oral Texts and Testimony
Vol.1:Urban Centers
In collaboration with Mandana Moavenat
2018
Harrassowitz Verlag. Wiesbaden

«امرداد» درگذشت آن انوشه‌روان را به خانواده و جامعه زرتشتی آرامش‌باد گفته، شکیبایی و دیرزیوی بازماندگان را از اهورای هروسپ‌توان خواستار است. روانش به جای نیکان و نیک کرداران باد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

23 پاسخ

  1. درود به روان پاک همه در گذشتگان ، ایشان آموزگار من و استادم بودند ، خاطره‌های خوبی از ایشان دارم ، نبودش سخت آزارم میدهد ، روانش شاد یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

  2. روان زنده نام شهناز شهزادی در سرای نور و سرود در آرامش باشد.
    دریغ که نابهنگام همکیشانش را ترک کرد و تن به خاک سپرد.
    اما بی‌گمان یادش را تا دیر و دور گرامی خواهیم داشت.

  3. درود بر فروهر پاکشان .
    چه انسان دلسوز و با همتی بودند .
    روانشان در سرای نور مینوی .

  4. روانش شاد و بهشت بهره شان باد و دریغ و افسوس که چنین آموزگاران راستینی از میان ما به سرای دیگر می‌روند.

  5. روانش شاد 🌿🌿
    هنوز حتی هفتاد سالشون هم نشده بوده. برای چی درگذشتند؟!
    ایشان دختر شادروان موبد رستم شهزادی بودند؟

  6. ایریستنام اوروانو یزه میده
    به بازماندگان آرامش باد می گویم و درود به شهناز گروسمانی که رهرو راه دین زرتشتی بود.ادامه زندگی شهناز شهزادی و سفر به سوی اهورا گرامی باد.

  7. دریغ و درد.
    از دست دادن این کسان، آسان نیست. سال‌ها به درازا می‌کشد تا شاید مادر روزگار بزاید چنین فرزندی.
    حیف. بانویی به راستی آموزگار. آموزگاری دلسوز و همراه.
    آرام، شکیبا و سودرسان.
    یادم می‌آید کم‌وبیش ۳۰ سال پیش، چند روزی در یزد بودم. بو برده بود. پس از چند گفت‌وگو کوتاه، بنا به خواست ایشان، تن به یک گفت‌وگوی بلند دادم و او به دقت همه را ضبط کرد.
    می‌خواهم بگویم گنجینه ارزشمندی از این گفت‌وگوها را به سختی و پیگیرانه گرد آورده بود. نمی‌دانم آن گنجینه و دیگر یادگارهای‌ش کجاست و نگرانم که چه بر سرشان خواهد آمد.
    او را که از دست دادیم. یادگارهای‌ش را پاس داریم و منتشر کنیم.

  8. شوربختانه جامعه زرتشتی یک مددکار که خودش را وقف جامعه کرده بود را از دست داد . ارامش باد به همه همکیشان بویژه خواهر گرامی اش بانو گوهر شهزادی و دوستدارانش … .
    گروسمان نشین است و یاد و خاطره نیکش همیشه در دلهاست . راهش پررهرو باد

  9. روشنه ک بانوی نیک اندیش ای بودند. کردار نیک و سازنده داشتند و اهل عمل بودند.
    براستی روانش شاد و یادش گرامی باد.

  10. بانو روانشاد شهناز شهزادای روحشان شاد و بهشت برین جایگاهشان باد. واقعأ که ایشان شخص دیندار و دین یاوری بودند. بدون چشمداشت زحمت میکشیدند.روحشان شاد و روانشان بجای نیکان و نیک کرداران برساد. به بازماندگان بویژه همشیره ایشان گوهر شهزادی آرامش باد میگویم.

  11. خوشحالم که این اواخر هر طور بود قبل از بستری شدنشون چندین بار به ملاقاتشون رفتم .خیلی خیلی خیلی زحمت برای سرافرازی نسل های زرتشتی کشیدند .من در برپایی کانون زبان زرتشتیان کنارشان بودم و می دیدم خیلی جاها از جیب خود برای پا گرفتن کار مایه می گذاشتندو چه چوب هایی که از دشمن تا دوست لای چرخ همتشان نگذاشتند ولی همیشه راهی برای جبران خسارت و بهتر خدمت کردن پیدا می کردند.چندین بار برای ادامه زندگی و حمایت از ایشان به اروپا و آمریکا دعوت شدند ولی همه را رد کرد.می گفت:« من برای بچه های این آب و خاک نفس می کشم.آن طرف بروم رسالتم چه می شود؟ اصلا چه هدفی والاتر دیگر می توانم داشته باشم؟»

    به جوانانی هم که ترس از ازدواج داشتند یا بهانه های غیر منطقی برای ازدواج نکردن می آوردند می گفت:« شما که مثل من تحت فشار نیستید و عذر ندارید.ازدواج کنید .برای هم مونس و همدم باشید.فرزندان دلسوز تربیت کنید.به پای هم پیر شوید.مطمئن باشید فواید آن بسیار بیشتر از مضرات آن است.»همیشه هم برای شاگردانش که هنوز یزد بودند ودسترسی داشت و می شنید قدم نورسیده ای دارند هدیه ای درخور تهیه می کردند و به دیدنشان می رفت. راهش پررهرو باد

  12. ايريستانوم اروانو يزه ميده
    به راستي كه هازمان زرتشتي، يكي از كنش ساز ترين خويشكار دين مزديسني و آئين و فرهنگ زرتشتي را از دست داد.
    روان شان شاد.
    يادشان گرامي
    راه نيك شان پر رهرو باد.

  13. ايريستانوم اروانو يزه ميده
    شهر یزد برای من همیشه چکیده شده بود در وجود دو انسان شریف و دینیار که ذره ذره وجودشان لبریز از مهروزی به دین بهی و خدمت بی چشم‌داشت به زرتشتیان بود. یکی روانشاد خانم شهناز شهزادی بود و دیگری آقای کیخسرو ماوندادی عزیز…
    اگرچه همگی روزی از این زندگانی گیتی درخواهیم گذشت و رهسپار آرامش مینو و سرچشمه روشن جاودان خواهیم شد و این بازگشت را سوگی نیست، اما هستند کسانی که عمر و زندگانی پربار خویش را بی چشم‌داشت در راه آموزاندن و افشاندن بذر آگاهی در میان دیگر مردمان، دهش می‌کنند.
    فقدان چنین انسان‌های نیکی، مایه اندوه و افسوس است.
    روانش در آرامش و خرسندی باد.
    ف.ش

  14. روانش شاد و یادش گرامی. خیلی تاثیر گذار بودند در زندگی خیلی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-19