لوگو امرداد

آیین یادبود استاد علیرضا شجاع‌پور برگزار می‌شود

21آیین یادبود زنده‌یاد استاد علیرضا شجاع‌پور، سراینده‌ی پیشکسوت و نامدار ملی، آدینه ۱۲ آبان‌ماه 1402 خورشیدی، ساعت ۱۱ با باشندگی شماری از اهالی ادبیات، موسیقی و شاگردان استاد و سخنرانی، شعرخوانی، نقالی، پخش کلیپ و پیام‌های تصویری استادان و اجرای موسیقی در  فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

بهادرشجاع‌پور (فرزند استاد)، دکتر جلال خالقی مطلق، دکتر امیرحسین ماحوزی، علیرضا عصار، پریسا اخوان، دکتر شروین وکیلی، دکتر شهرزاد رضادوست و مهندس علی پویان سخنرانان این نشست هستند.

اجرای این آیین را محمدعلی عزت‌زاده بر دوش دارد.

همچنین موسیقی ساز و آواز با اجرای علی بوستان و پوریا اخواص، آواز علی‌اکبر حجازی، ساز و آواز رسول نجفیان، نقالی پریسا سیمین‌مهر، خوانش شعر رستم و سهراب استاد شجاع‌پور روی اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان با اجرای محسن شهرنازدار، شعرخوانی طاهره تهرانی از اشعار استاد علیرضا شجاع‌پور و پخش کلیپ‌هایی از سخنرانی و شعرخوانی این هنرمند درگذشته، از دیگر بخش‌های این آیین است.

علیرضا شجاع‌پور ۱۳۲۱-۱۴۰۲، دانش‌آموخته‌ی حقوق و علوم اداری و دیپلمات بازنشسته وزارت امور خارجه بود و از دوران کودکی با شعر شاعران بزرگ آشنا شد و توانمندی شاعرانه‌اش را نشان داد و پس از گذر از دوران جوانی و سرودن اشعار عاشقانه و نیز طنزآمیز، به مفاهیم ژرفتر روی آورد و در بیش‌تر سروده‌هایش، به ایران و تاریخ، فرهنگ و تمدن آن و مسایل اجتماعی ایرانیان پرداخت.

وی در همه‌ی قالب‌های شعر فارسی و در سبک‌های کهن و نو استاد بود و اشعار متنوع و ارزشمندی به گنجینه‌ی شعر و ادب فارسی افزود. مثنوی‌های «وطن»، ‍«عشق جاویدان من؛ ایران من»، «در بارگاه فردوسی» و «ساقی‌نامه» و شعر نیمایی «رستم و سهراب» از مهمترین و پرآوازه‌ترین آثار آن زنده‌یاد شجاع‌پور است.

استاد شجاع‌پور غزل‌سرایی چیره‌دست نیز بود و غزل‌های ناب و استواری با مضمون‌های عرفانی، عاشقانه و اجتماعی سروده‌‌است.

شجاع‌پور همچنین پژوهش‌هایی در شاهنامه فردوسی و اشعار سعدی و حافظ داشت که برخی از آن‌ها چاپ شده یا در کلاس‌های شاهنامه‌پژوهی و حافظ‌شناسی وی ارایه شده ‌‌است.

سه مجموعه شعر «نیمه‌تمام: (۱۳۷۷)، «وطن یعنی همین‌جا یعنی ایران» (۱۳۸۱) و «هنوز نیمه‌تمام» (۱۳۹۹) در کنار «تصحیح شاهنامه فردوسی» (۱۳۸۰) و «زال و رودابه» (۱۳۸۹) از کتاب‌های زنده‌یاد شجاع‌پور است.

زنده‌یاد شجاع‌پور پس از گذراندن دوره‌ای بیماری ۲۶ مهرماه 1402 در تهران درگذشت.

آیین یادبود زنده‌یاد استاد علیرضا شجاع  پور در فرهنگسرای ارسباران به نشانی تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا برگزار می‌شود.

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-15