لوگو امرداد
درخواست تشکل‌های مردم‌نهاد خوزستان درپی گسترش ویروس کرونا:

گستره‌های تاریخی خوزستان را تعطیل کنید

sazehمردم خوزستان همانند بسیاری از شهرهای ایران درگیر ویروس کرونا و پیامدهای آن شده‌اند. اما آنچه در این روزهای پُر تب و تاب، رنج افزونی بر دوش مردمی نهاده است که برای دوری از بیماری و گزندهای آن به تکاپو افتاده‌اند، تخلیه‌ی زباله‌های عفونی بیمارستان امام در ساحل شرقی رودخانه‌ی کارون است.

خبرگزاری‌ها (ایسنا- شنبه 17 اسفند) از بارگیری خودرویی 6 تنی خبر داده‌اند که در ساحل کارون زباله‌های بیمارستان را خالی کرده است؛ هرچند حجم زباله‌ها به آن اندازه (6 تُن) نبوده است.
گفت‌وگوها در آن باره ادامه دارد. روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی بیمارستان گفته است که زباله‌ها بی‌خطرسازی (ضدعفونی) شده‌اند و شهرداری اهواز نیز از گردآوری پسماندها خبر داده است. هنوز پیدا نیست که پیمانکار شهرداری اهواز زباله‌ها را خالی کرده است یا دانشگاه علوم پزشکی. با این همه، پیداست چنان کاری، لغزشی است که چه‌بسا پیامدهای ناگواری در پی داشته باشد.
اکنون مردم خوزستان با دشواری دیگری روبه‌رو شده‌اند. خوزستان، هر سال، در روزهای نوروز، پذیرای شمار بسیاری از گردشگرانی است که برای دیدن گستره‌های (محوطه‌های) تاریخی به این شهر می‌آیند. بیم از مسافرانی که به بازدید از روستاهای هدف گردشگری خوزستان می‌روند، به این نگرانی‌ها افزوده است. از همین‌روست که تشکل‌های مردم‌نهاد خوزستان از استاندار خوزستان خواسته‌اند که سازه‌ها و گستره‌های تاریخی استان را تعطیل کند و برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا، گردشگران را از سفر به این استان بازدارد.
آن‌ها در بخشی از نامه‌ی خود نوشته‌اند: «باتوجه به بحران شیوع ویروس کرونا، به‌منظور جلوگیری از فاجعه‌ای که می‌تواند جان مهمانان و شهروندان خوزستانی را با خطر جدی مواجه کرده و با توجه به کمبود امکانات و زیرساخت‌های بهداشتی درمانی… لطفا دستور فرمایید تا از ورود میهمانان نوروزی و راهیان نور و استقرار آنان در مدارس و مهمانسراهای ادارات دولتی و خصوصی، کمپ‌های گردشگری، پارک‌ها و مکان‌های عمومی، تورهای گردشگری داخل و خارج استان جلوگیری شود و با صدور منع بازدید از همه‌ی اماکن تاریخی باستانی و موزه‌ها و کنترل تمامی مسیرهای ورودی به استان از قبیل ریلی، زمینی، هوایی و دریایی با استقرار اکیپ‌های نظارت و کنترل بهداشتی مسافران ورودی، از به وجود آمدن مشکلات بعدی و فاجعه انسانی در خوزستان جلوگیری شود».
در پایان نیز یادآور شده‌اند که: «سازمان‌های مردم‌نهاد و غیردولتی با نگاه به اتفاقات ناگوار و تاسف‌بار که در استان قم و استان‌های گردشگرپذیر شمالی رخ داده است، به جد هشدار لازم را می‌دهیم تا با مدیریت به‌موقع و قبل از وقوع بحران، شاهد بحرانی فاجعه‌بار در استان خوزستان نباشیم»(خبرگزاری ایسنا).
انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان شوش، انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه (تاریشا)، موسسه فرهنگی بنیاد شوش‌شناسی، انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا(اهواز)، انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز، انجمن اوتیسم خوزستان و انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان، شماری از این تشکل‌های مردم‌نهاد هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.
گفتنی است در پی همین نگرانی‌ها«پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی شوشتر» برای جلوگیری از گسترش کرونا، از تعطیلی سایت موزه‌های تاریخی و گستره‌ی آسیاب‌های تاریخی این شهرستان و شست‌وشو و استریل سایت، خبر داد (ایسنا، 17 اسفند). این تعطیلی به خواست فرماندار شهرستان شوشتر انجام شده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-19