لوگو امرداد

تاق کسرا دوباره برشانه‌های خود فروریخت

برخی کنش‌گران شبکه‌های اجتماعی عراق تصویرهایی از تاق کسری در بغداد منتشر کرده و نوشته‌اند که همزمان با آغاز سال 2021 بخشی از سقف این سازه‌ی تاریخی فروریخت.

kasra2

به گزارش خبرگزاری مهر، برخی از شبکه‌های اجتماعی در کشور عراق، خبر داده‌اند که بخشی از سقف سازه‌ی پُرآوازه و باستانی، تاق کسری، در منطقه‌ی المداین بغداد فرو ریخته است. کاربران شبکه‌های اجتماعی و دوست‌داران میراث این کشور نیز در نقد عملکرد دولت عراق در نگه‌داری از آن، به بی‌توجهی دولت نسبت به این سازه‌ی مهم اعتراض کرده‌اند. هنوز مقامات دولتی در عراق نسبت به این موضوع واکنشی نداشته و خبر را تایید نکرده‌اند.
از سال‌ها پیش حرف‌هایی درباره همکاری میان ایران و عراق برای مرمت این سازه‌ی ارزشمند در میان مسوولان ایرانی و عراقی زده می‌شد، اما تا کنون برایندی نداشته است. حتا باستان‌شناسان ایرانی بارها از مقامات ایرانی خواسته‌اند تا نسبت به مرمت این بنای تاریخی در همکاری میان دو کشور رایزنی شود، چرا که تاق کسری به باور آن‌ها به مرمت اضطراری نیاز دارد و هر بار بخشی از آن فرو می‌ریزد.

kasra3

در سال 1398 حسن یعقوبی، معاون وزیر فرهنگ و گردشگری عراق، از آمادگی کشورش برای مرمت و بازسازی تاق کسری خبر داد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران نیز برای کمک به مرمت این بنای تاریخی موافقت کرده است».
پیش از این ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، درباره پیگیری پیشنهاد پیشین عراق درباره مرمت «ایوان مداین» تاق کسری گفته بود: «ایران برای مرمت این آثار باستانی از قبل هم اعلام آمادگی کرده بود، اما شرط آن‌، تامین هزینه‌های متخصصان ایرانی از سوی عراق است که اگر این شرایط از سوی آن‌ها فراهم شود، ایران در این باره اقدام خواهد کرد».

درخوردادماه 1398 و چندماه پس از فروریختن بخشی از ایوان کسرا که فیلم آن از سوی یکی از نمایندگان پارلمان عراق در اسفندماه 1397 خورشیدی پخش شد، علی آذری فرنشین (:رییس) گروه مرمت بناهای تاریخی میراث ‌فرهنگی در گفت‌و‌گو با امرداد گفته بود: «پیرو تفاهم‌نامه‌ی میان ایران و عراق در زمینه‌ی روابط بین‌الملل و مرمت ایوان کسرا به دست مرمتگران ایرانی بسته شده است، بنا است به درخواست دولت عراق، پس از آسیب‌شناسی و برآورد هزینه‌های مرمت از سوی کارشناسان ایرانی و تهیه‌ی طرح نخست، در صورت تامین اعتبار از سوی دولت عراق نیروی پیمانکار و استادکارانی برای مرمت  این یادمان باستانی راهی این کشور شود». پس از آن و در آذرماه 1398 خورشیدی پیگیری‌های امرداد درباره‌ی چگونگی روند مرمت تاق کسرا بی‌نتیجه ماند و پاسخ روشنی به آن داده نشد. اکنون نزدیک به دو سال پس از آن رخداد شوربختانه ایوان شکوهمند کسرا بی‌پناه‌تر از پیش فروریختن خویش را به تماشا نشسته است.

taghekasra

تاق کسری، یا ایوان مداین، نام‌ورترین سازه‌ی بازمانده از دوران ساسانی است که در مداین و نزدیک به 40 کیلومتری جنوب بغداد، در ساحل خاوری رود دجله جای دارد. تاریخ ساخت آن 550 میلادی گفته شده است. این سازه از آجر و گچ ساخته شده و 30 متر بلندی دارد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با درود ، ای کاش بجای تاق کسری برایش یک نام دیگر اسلامی میگذاشتند مانند تاق علی یا … تا دست کم به این روز نمیافتاد .
    باید خون گریست به حال هر اثار ایران قدیم در کشورهای مذهبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05