لوگو امرداد
مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان:

خانه‌های تاریخی بروجرد برگ زرین تاریخ لرستان هستند

4
امین قاسمی  مدیر کل میراث‌فرهنگی لرستان

مدیر کل میراث‌فرهنگی لرستان درباره‌ی خانه‌های تاریخی  بروجرد گفت: مجموعه خانه‌های تاریخی بروجرد که از دوره‌های صفوی، افشاری، زندیه و قاجاری برجای مانده است به شناسنامه‌ی این شهر تبدیل شده‌اند.

امین قاسمی  مدیر کل میراث‌فرهنگی لرستان در گفت‌وگو با امرداد گفت: خانه‌های تاریخی بروجرد برگ زرین تاریخ لرستان هستند. و به شناسنامه‌ی این شهر تبدیل شدند. نمونه‌ی مهرازی(:معماری) ناب این خانه‌ها را می‌توان در خانه بروجردی‌های کاشان نیز دید، گونه‌ای از مهرازی که در دیگر در خانه‌های این شهر دیده نمی‌شود.

گفتنی‌ست در نشست مشترک معاون میراث‌فرهنگی و مدیرکل دفتر امور پایگاه‌ها بنا شد، مبلغ ۱۰میلیارد ریال اعتبار از سوی وزارت میراث فرهنگی برای آزادسازی حریم و مسیر دسترسی به خانه‌ی تاریخی آیت‌الله بروجردی ویژه شود و  ادامه‌ی کار از سوی شهرداری بروجرد پیگیری و کامل شود. مهرازی این خانه از دوران قاجار و پهلوی یکم است.

وی با اشاره به ثبت ۲۴ خانه‌ی تاریخی بروجرد در فهرست آثار ملی کشور، افزود: خانه‌های تاریخی بروجرد به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان نقش به‌سزایی در رشد صنعت گردشگری خواهند داشت.

3

قاسمی در ادامه با بیان اینکه شماری از خانه‌های تاریخی بروجرد نیز در دست بازسازی هستند که می‌توان برای گسترش گردشگری از آن‌ها بهره برد ، ادامه داد: بهسازی مسیر دسترسی بافت تاریخی مسجدها، بازار سنتی و خیابان‌های پیرامون نیز در دست اقدام است که بی‌گمان با پیگیری پی‌درپی و هماهنگی میان‌بخشی می‌توان به نتیجه‌ی دلخواه رسید.

2

مدیر کل میراث و فرهنگی لرستان در پایان گفت: باید از تمام مرمت کاران، کارشناسان، پژوهشگران و طراحانی که در نگهداری، معرفی و پیشبرد تاریخ استان لرستان فعالیت می کنند تشکر کنم. پژوهش های ناب استاد شعبانی در رادیو بروجرد و افتخار آفرینی تیم بروجرد کهنه به سرپرستی جوان نخبه مهدی بیرانوند روژمان در مسابقه بین المللی طراحی و ایده پردازی بافت های تاریخی افغانستان در آذر و دی ماه امسال قدردانی میکنم.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10