لوگو امرداد

پریدخت ماونداد همسر ارباب مهربان زرتشتی درگذشت

image1پریدخت رستم ماونداد، همسر روانشاد ارباب موبد مهربان جمشید زرتشتی از دهشمندان، کنش‌گران و موبدان بزرگ، چشم از جهان هستی فروبست.

روانشاد پریدخت ماونداد در روز شهریور امشاسپند و تیرماه گاهشماری زرتشتی برابر با یکم تیرماه 1400 خورشیدی در شهر سن‌دیگو آمریکا دور از میهن و زادگاهش درگذشت. آیین پرسه‌ی آن شادروان در ساختار زوم برگزار می‌شود.

پدر وی روانشاد موبد رستم ماونداد از موبدان سرشناس و نیک‌اندیش یزد بود. پریدخت ماونداد سال 1324 با ارباب مهربان زرتشتی از بازرگانان سرشناس پیوند همسری بست. چند ماهی در ایران بودند سپس برای ادامه‌ی کار بازرگانی همسر با یکدیگر به بمبئی رفتند. استقلال یافتن هند و محدودیت تازه بازار صادرات سبب شد تا در سال 1327 به همراه همسر به نیویورک برود پس از سه سال اقامت کاری در آنجا بود که دو دختر نخست آنان هما و ویدا چشم به جهان گشودند. سپس‌تر ارباب فریدون برادر بزرگ ارباب مهربان به برادرش پذیراند تا به ایران برگردد و بخشی بشود از شکوفایی اقتصادی در میهن مادری. با بازگشت به ایران برادران زرتشتی کار خود را گسترش داده و به ساخت فرآورده‌های پلاستیکی صنعتی و همچنین چرمی در صنعت نوپای خودروسازی در ایران پرداختند. در این هنگام مهربانو سومین و واپسین فرزند مهربان و پریدخت، چشم به جهان گشود. پس از انقلاب ارباب مهربان به همراه خانواده میهن مادری را ترک کرد و چند سال در لندن گذراندند و سپس به سوی ونکوور در کانادا رهسپار شدند و با گردهمایی همه خانواده در کالیفرنیای جنوبی آمریکا همه به سمت سن‌دیگو کوچ کردند. ارباب موبد مهربان زرتشتی ۱۶ تیرماه ۱۳۹۱ خورشیدی در شهر سن‌دیگو در آمریکا دیده از جهان فروبست. از ایشان سه دختر هما، ویدا، مهربانو، چهار نوه به نام‌های آناهیتا، ویشتاسب، ویراف و شیرین و سه نتیجه به نام‌های نیکی، کیانا و سیروس به یادگار هستند.
برادران روانشاد پریدخت ماونداد، روانشاد موبد فریبرز ماونداد، وکیل و نخستین دانش‌آموخته‌ی خلبانی از بازرگانان نامی و دهشمند پشتیبانِ زرتشتیان و ایرانیان مقیم آلمان، روانشاد دکتر منوچهر ماونداد در ایران جراح و پایه‌گذار بیمارستان آراد و خواهران «همایون» همسر کیخسرو یگانگی و «ایران» همسر رستم کیانیان هستند.

ساختمان سرای سالمندان از نیک‌اندیشی دهشمندان ارباب فریدون و ارباب مهربان زرتشتی، ساخته شد. خانه‌ی فرهنگ و هنر زرتشتیان، بازسازی پرورشگاه مارکار یزد، انجمن موبدان، کلاس‌های دینی، موسسه‌ی مددکاری مهرآوران یسنا کویر یزد و مرکز سالمندان پوروچیستا، خانه زرتشتیان اصفهان، تالار مرکز برادران زرتشتی در لندن، تالار نیایش زرتشتیان در آمریکا بخشی از دهش‌های روانشادان ارباب مهربان و ارباب فریدون زرتشتی به هازمان زرتشتی است.

هفته‌نامه امرداد درگذشت بهشتی‌روان پریدخت ماونداد (زرتشتی) را آرامش‌باد گفته و برای آن انوشه‌روان، گروسمان‌نشینی و برای بازماندگان دیرزیوی و شکیبایی آرزومند است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

4 پاسخ

  1. درگذشت روانشاد پریدخت رستم ماونداد، همسر روانشاد ارباب مهربان زرتشتی از بزرگان و دهشمندان زرتشتی را به خانواده ی گرامی ایشان و دیگر هم کیشان ارجمند آرامش باد گفته، آمرزش و شادی روان او را از اهورامزدا خواستارم.

  2. درود به فروهر پاکش گروسمان نشین باد .به بازماندگان آن روانشاد آرامش باد می گویم

  3. روانشان شاد و آسمانها جایگاه آرامش ابدیشان باد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09