لوگو امرداد

شنگی پلو و کاک شاهرودی‌ها ثبت ملی شد

kak1«شنگ» از شمار گیاهان کوهستانی است که در دانش پزشکی ایران برای آن ویژگی‌های درمانی بسیاری شناخته‌اند. برپایه‌ی آنچه از نوشته‌های پزشکی پورسینا و رازی به ما رسیده است، این گیاه خودرو برای کاهش برخی از دردها کاربرد درمانی دارد. اما در شهر شاهرود، در استان سمنان، از این گیاه، پلویی درست می‌شود که اکنون شیوه‌ی سنتی پخت آن ثبت ملی شده است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهدی جمالی،
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، از ثبت دو اثر ناملموس شهرستان شاهرود در فهرست آثار ملی خبر داده است: یکی پخت نان کاک و دیگری پخت خوراک سنتی شنگی پلو. به سخن او، پس از بررسی اسناد و مدارک، پرونده‌ی این آثار که در دفتر ثبت و حریم اداره ‌کل، تهیه و گردآوری شده بود، دارای ارزش شناخته شدند و در نشست کمیته‌ی ثبت ملی آثار ناملموس کشور با پذیرش (:تأیید) و تصویب هموندان شورای عالی ثبت در فهرست میراث ملی، شماره ثبت دریافت کردند.

وی گفت: آثار ثبت شده مهارت سنتی پخت نان کاک به شماره ثبتی 2096 و مهارت سنتی پخت غذای شنگی پلو شهر شاهرود به شماره ثبتی 2097 است.
گفتنی است که برای پخت شنگی‌پلو از مواد خوراکی: شنگ، برنج، گوشت قیمه‌ای، پودر زعفران، زردچوبه، پیاز، نمک و روغن بهره برده می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05