لوگو امرداد
آبشارهای ایران (16)

آبشار رایِن؛ چشم‌اندازی برای زیبا دیدن

استان کرمان با آب‌وهوایی نیمه کویری، جاذبه‌های زیست‌بومی بسیاری دارد. با این همه، شاید کمتر گمان برود که در آن گستره‌ی کویری آبشاری هم می‌توان یافت؛ یا دستِ‌کم آبشارهای آن مانند دیگر جاهای پُرآب کشور باشد. اما کرمان از این دید نیز دیدنی‌ها و آبشارهای شناخته شده‌ای دارد. بیشترین آن‌ها رامی‌توان در در شهرستان جیرفت یافت؛ آنجا که آبشارهای «وروار»، «سرنکوه»، «دوساری» و «کراه» جاری‌اند و نیز آبشارهای «دره گلم». اما دیدنی‌ترین آبشار استان کرمان، نه در جیرفت بلکه در شهرستان بردسیر جای دارد: «آبشار رایِن».

rayen01

راین بی‌گمان یکی از زیباترین آبشارهای استان کرمان است و راهی که به آن می‌رسد از دیدنی‌ترین گستره‌های کوهپایه‌ای ایران. این پهنه‌ی باشکوه گردشگری، در راه کرمان به بم جای دارد.
نام آبشار برگرفته از شهرستان راین است که 15 کیلومتر از جنوب باختری (:غربی) آبشار دور است. اما این نام گوش‌نواز: راین، به چه معناست؟ گفته‌اند که نام این شهر در گذشته‌های دور «رایین» بوده است: نام یکی از سرداران بزرگ اردشیر ساسانی. با گذر زمان این نام به «راین» دگرگون شده است. این که رایین چه پیوندی با این شهر داشته است؟ چندان روشن نیست.
یک معنای دیگر نیز برای راین برشمرده‌اند. گویا راین به کاریزی (:قناتی) گفته می‌شود که شیب ملایمی دارد. شاید این معنا پذیرفتنی‌تر باشد. چون جای جای کرمان آکنده از کاریزهای آبادگر است. اما آبشار راین یک نام زیبای دیگر نیز دارد. این آبشار را گاه «زر رود» می‌خوانند. به راستی که رودی که از آن جاری است در زیبایی همانند زر است!

rayen03

آبشار راین 40 متر بلندی دارد. اما این بلندا به گونه‌ای دیدنی سرریز می‌شود. بدین‌سان که سرریز آب از تاج راین تا دامنه‌ی آن چهار اشکوبه‌ای (:طبقه) است. اشکوب نخست و دوم سه متر است و اشکوب چهارم، چهار متر. ریزش خروشان آب، از لابه‌لای بیدهایی می‌گذرد که در پیرامون آبشار را فراگرفته‌اند؛ و نیز از کناره‌ی دیواره‌ای سنگی، ستبر و بلند. در آن گستره، انبوهی از درختان کهنسال و بیدستانی زیبا دیده می‌شود.
در میانه‌ی آبشار، سنگی شیب‌دار جای گرفته است که موج‌شکن یا آب‌بُر است. موج‌شکن‌ها پیش آمدگی‌هایی هستند که در جریان یک‌نواخت آب، شکنج و پیچ و خمی ملایم پدید می‌آورند. همین موج‌شکن، به راین زیبایی افزون‌تری بخشیده است.

rayen02

زیبایی آبشار راین به همین‌ها که برشمردیم پایان نمی‌پذیرد. یک خودنمایی دیگر راین در شیارهای آن است. در راهی که آبشار پایین می‌آید، شیارهای فراوانی دیده می‌شود. می‌توان با گذر از پشت شیارها، آبشار را گرداگرد خود دید و از هوای خنک و ریزش قطره‌های آب لذتی دلخواه بُرد. این زیبایی نیز به راین چهره‌ای کم‌مانند بخشیده است. افزون‌بر اینکه در زمستان و سرما، آبشار راین یخ می‌بندد و گذر از شیارها را، دلخواهی بیشتری می‌بخشد.
زیبایی‌های راین را برشمردیم. اما آبشار راین شگفتی دیگری نیز دارد. چهار اشکوب ریزش آب را تنها هنگامی می‌توان دید که روبه روی آبشار باشید. در نیمرخ، سریز آب به گونه‌ای است که گویا یک اشکوبه‌ای است!
رودخانه‌ای که راین را پُربار می‌کند، از بلندهای بالادست، از دل دامنه‌های جبهه‌ی خاوری (:شرقی) «کوه هزار» آبشار سرچشمه می‌گیرد. هزار بلندترین چکاد (:قله‌ی) جنوب کشور و چهارمین چکاد بلند ایران است. بلندای این کوهِ سر به آسمان کشیده، به بیش از 4500 متر می‌رسد.
شهرستان راین آب و هوایی دلپذیر و ییلاقی دارد. به همان گونه، آبشار راین نیز دیدنی و خوش آب‌وهواست. راین (زر رود)، نما و چهره‌ی دیگری از زیبایی زیست بوم دل‌انگیز ایران را پیش چشم ما می‌گستراند. دیدن آبشار راین را از دست ندهیم!

آبشار آینه‌ ورزان؛ آینه‌ای برای زیست‌بومی زیبا

آبشار مُجن؛ سفر به طبیعتی صخره‌ای

آبشار گیسو؛ جاری و شورانگیز

آبشار اُرتُکند؛ تراش‌خورده از صخره و آب

آبشار گزو؛ خروش آب‌های توفنده

آبشار آب‌سفید؛ عروس آبشارهای ایران

آبشار زیارت؛ سرکش و شورانگیز

آبشار وروار؛ جاری از صخره‌های بلند

آبشار گله‌خانه؛ تردستی زیبای طبیعت

آبشار نیاسر؛ زلال و گیسوافشان

آبشار آب‌ملخ؛ پیوند هزار رشته آب

آبشار ساواشی؛ خنیاگری خوش‌آوا

آبشار درگاهان؛ راز جاری کویر

آبشار اِما؛ چشم‌اندازی از دو تصویر در یک قاب

آبشار آتشگاه؛ مینیاتور پرنقش‌ونگار طبیعت

آبشار شاهان‌دشت؛ دل‌انگیز و افسونگر

آبشار نوژیان؛ خوشه‌خوشه، آب‌های سرریز

آبشار آسیاب خرابه؛ گیسویی خزه بسته از آب

آبشار ریژآو، دلربا و تماشایی

آبشار لُوِه، سرریز از صخره‌ای پلکانی

آبشار گنج‌نامه، همراهی تاریخ و زیست‌بوم

سنگان؛ آبشاری سترگ و خروشان

آبشار سمیرم؛ هنرنمایی طبیعت ایران

آبشار کبودوال، آبشار سراسر خزه‌ای ایران

آبشار شِوی، بالابلند رشته کوه‌های زاگرس

آبشار لاتون، ارمغان طبیعت چهارفصل ایران

آبشار مارگون، بلندترین آبشار چشمه‌ای جهان

آبشار ویسادار، دلبرانه‌ی طبیعت گیلان

آبشار بیشه، زیبا و خروشان

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

4 پاسخ

  1. آبشارراین جاذبه ای دیدنی دردامنه کوهستان هزارکه بهشت کویرنامیده می شود.من درکوه نوردی کوشاهستم و این بهروزی راداشتم که به چکادهزارصعودنمایم وازنزدیک این آبشارزیبا وگوش نوازدلاویزدلستان دلارام رادیدار نمایم.آب راین که به زررودنیزشناخته می شودیکی اززیباترین وشکوهمندترین مسیرهای کوهپایه ای استان کرمان است.کوهستان هرازبلندترین چکادجنوب ایران وچهارمین چکادبلندایران است.درهنگام صعودبه چکاد هزاراین آبشارزیباوچشم نوازدرمسبرکوهنوردان است وآرامش ویژه ای به کوهنوردان می دهد.

  2. سلام نویسنده محترم
    تشکر از اطلاع رسانی در رابطه با آبشار شهر راین
    در ضمن لطفا اطلاعات دقیق بنویسید آبشار مربوط به شهر راین هست نه شهرستان بردسیر

  3. درود بر شما دوست گرامی، روزگار نو خجسته
    1. در متن گزارش (پاراگراف دوم پایین عکس اول) یاد شده که راین که نامش برگرفته از شهر راین است در 15 کیلومتری این شهر جای دارد.«نام آبشار برگرفته از شهرستان راین است که 15 کیلومتر از جنوب باختری (:غربی) آبشار دور است.»
    2. از اینرو در لید گزارش از بردسیر نام برده شده که در ، درگاه آبشار راین در ویکی پدیا درباره‌ی کوه هزار که آبشار راین در دامنه‌ی آن جاری ست نوشته شده: «کوه هزار،(Hezar-Hazar) یا هزاران کوهی است در استان کرمان که در شهرستان بردسیر قرار دارد و بلندترین قله استان کرمان می‌باشد.»

    1. بر اساس تمامی اسناد، از قدیم الایام کوه هزار در منطقه راین واقع بوده است و قله هزار نیز در بخش راین قرار دارد. فقط قسمت کمی از ضلع شمال غربی کوه هزار در ارتفاعات پایین تر در بخش گلزار شهرستان بردسیر است . لطفا منابع معتبر ازجمله جلد هشت کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران را که درباره جغرافیای استان کرمان توضیح داده مطالعه فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06