لوگو امرداد
آبشارهای ایران (24)

آبشار زیارت؛ سرکش و شورانگیز

استان گلستان سرشار از آبشارهای دیدنی است؛ چه در مینودشت، چه در کردکوی و علی‌آباد و یا گرگان، مرکز استان. در کنار هر کدام از آن آبشارها، طبیعتی دلربا دیده می‌شود که پوشیده از درختان بلند و پُرشاخ و برگ است و رودخانه‌های جاری.
آبشار «زیارت» در 15 کیلومتری شهر گرگان یکی از پدیده‌های شگفت‌آور آن گستره است. آبشاری که از دو رشته آب، در پهنه‌ای آفتابگیر و سبز شکل گرفته است و از صخره‌ای ستبر فرو می‌ریزد.

ziyarat02

آبشار دوقلوی زیارت پنج کیلومتر از روستایی دور است که به همین نام خوانده می‌شود. روستای زیارت در دهستان استرآباد جنوبی، یکی از 20 روستای برتر گردشگری ایران است؛ هم از دید تاریخی و هم شیوه‌ی مهرازی (:معماری) خانه‌های آن. این روستا در دامنه‌ی کوه‌ «سفید آب» جای دارد. از آنجا تا آبشار زیارت، نیاز به پیمودن چند کیلومتر راه در مسیری چشم‌نواز دارد. در سوی راست آن راه، دره و رودخانه‌ای هست و در سوی دیگر تپه‌هایی کوچک؛ راهی آسان‌گذر که گردشگری‌ای دلخواه را نوید می‌دهد.

ziyarat01

رودخانه‌ای که از کنار آبشار زیارت می‌گذرد، یکی از بخش‌های «خاصه‌رود» است. خودِ آبشار نیز در میان پارک جنگلی ناهارخوران جای دارد. این جنگل که مالامال از گونه‌های گیاهی و درختان گوناگون است، در شمار مجموعه جنگل‌های هیرکانی شناخته می‌شود و یکی از دیرینه‌ترین گردشگاه‌های مردم گرگان است.
بلندی آبشار زیارت نزدیک به 16 متر است. دو رشته آبی که آبشار زیارت را شکل می‌دهند، از آن بلندا به درون حوضچه‌ای می‌ریزد که ژرفای چندانی ندارد. تخته‌سنگ‌هایی هم که در پیرامون آبشار دیده می‌شوند، پوشیده از خزه است. گلسنگ‌ها و سرخس‌ها نیز آن تخته‌سنگ‌ها را دربرگرفته است. تغییر رنگ سنگ‌های پیرامون آبشار، به سبب نمناکی بسیار آن گستره است.
آبشار زیارت از بلندای خود چنان فرومی‌ریزد که قطره‌های آب تا مسافتی کم و بیش زیاد، در پیرامون آن پراکنده می‌شوند و زیبایی دیگری به آن پهنه‌ی آبی می‌بخشند.
هوای پاییزی و زمستانی جنگل ناهارخوران و آبشار زیارت، سرد و خشک است و پوشیده از برف. اما در فصل بهار دلپذیر می‌شود بدان‌سان که دل‌کندن از آن‌جا را دشوار می‌سازد. به ویژه گل‌های رنگارنگی که در آن تپه‌ها و پست و بلندی‌ها می‌روید، خیره کننده است.

ziyarat03

در بالادست آبشار زیارت، آبشارهای دیگری نیز دیده می‌شوند. در فاصله‌ی نه‌چندان دوری از آبشار نیز چشمه‌ی آب گرمی، هست که ویژگی درمانی دارد.
افزون بر آبشار زیارت، آبشارهای دیگری در پیرامون شهر گرگان دیده می‌شود. مانند آبشار «باران کوه» در 18 کیلومتری جنوب خاوری (:غربی) گرگان، آبشار «رِنگو» در 15 کیلومتری و آبشار «شصت کلاته» در 22 کیلومتری آن شهر.

آبشار آینه‌ ورزان؛ آینه‌ای برای زیست‌بومی زیبا

آبشار مُجن؛ سفر به طبیعتی صخره‌ای

آبشار گیسو؛ جاری و شورانگیز

آبشار اُرتُکند؛ تراش‌خورده از صخره و آب

آبشار گزو؛ خروش آب‌های توفنده

آبشار آب‌سفید؛ عروس آبشارهای ایران

آبشار وروار؛ جاری از صخره‌های بلند

آبشار گله‌خانه؛ تردستی زیبای طبیعت

آبشار نیاسر؛ زلال و گیسوافشان

آبشار آب‌ملخ؛ پیوند هزار رشته آب

آبشار ساواشی؛ خنیاگری خوش‌آوا

آبشار درگاهان؛ راز جاری کویر

آبشار اِما؛ چشم‌اندازی از دو تصویر در یک قاب

آبشار رایِن؛ چشم‌اندازی برای زیبا دیدن

آبشار آتشگاه؛ مینیاتور پرنقش‌ونگار طبیعت

آبشار شاهان‌دشت؛ دل‌انگیز و افسونگر

آبشار نوژیان؛ خوشه‌خوشه، آب‌های سرریز

آبشار آسیاب خرابه؛ گیسویی خزه بسته از آب

آبشار ریژآو، دلربا و تماشایی

آبشار لُوِه، سرریز از صخره‌ای پلکانی

آبشار گنج‌نامه، همراهی تاریخ و زیست‌بوم

سنگان؛ آبشاری سترگ و خروشان

آبشار سمیرم؛ هنرنمایی طبیعت ایران

آبشار کبودوال، آبشار سراسر خزه‌ای ایران

آبشار شِوی، بالابلند رشته کوه‌های زاگرس

آبشار لاتون، ارمغان طبیعت چهارفصل ایران

آبشار مارگون، بلندترین آبشار چشمه‌ای جهان

آبشار ویسادار، دلبرانه‌ی طبیعت گیلان

آبشار بیشه، زیبا و خروشان

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06