لوگو امرداد
آبشارهای ایران (25)

آبشار آب‌سفید؛ عروس آبشارهای ایران

استان لرستان، سرزمینی زیبا، با آب‌و‌هوایی دلپذیر است که کوه‌های بلند و گستره‌های فراخ آن، زیست‌بومی دیدنی و سرشار از جاذبه‌های گردشگری را ارمغان طبیعت دوستان می‌کند. شهرها و روستاهای لرستان نه‌تنها برخوردار از فرهنگ و آیین‌هایی کهن است بلکه درآمیخته با هزاران نشانه‌ی زندگی‌بخش و دلربای طبیعی نیز هست. یکی از تماشایی‌های طبیعت لرستان، آبشارهای آن است؛ و از میان آبشارها، فریباترین آن‌ها آبشار «آب سفید» در شهرستان الیگودرز است. الیگودرز طبیعتی چشم‌نواز و به یاد سپردنی دارد.

absefid01

در دامنه‌ی رشته‌کوه‌های بلند زاگرس، در جنوب خاوری استان لرستان، گستره‌ای هست که به «پیشکوه ذلقی» آوازه دارد. این گستره از شهر الیگودرز 50 کیلومتر دور است. با گذر از روستاهای «کاکلستان» و «قلیان» می‌توان به آبشاری رسید که آن را «آب سفید» نامیده‌اند؛ نامی که از دیدن آبشاری که در دل غاری می‌جوشد و خروشان جاری می‌شود، بر آن گذاشته شده است.

absefid03

آبشار آب‌سفید با برخورد به سنگ‌های ستبر کف بسترش، پیچ‌وتاب می‌خورد و در انبوهی از آب‌های توفنده، رنگی سفید می‌گیرد. از این‌رو، همانند با جامه‌ی عروسان است: سفید و پیچ‌درپیچ! بی‌سبب نیست که نام این آبشار را آب‌سفید گذاشته‌اند و آن را عروس آبشارهای ایران نامیده‌اند.
بلندای آب سفید 65 تا 70 متر برآورد شده است. پهنای تاج آن نیز در فصل‌های پُرآب، نزدیک به 8 متر است و گاه چنان مملو از آب می‌شود که آن پهنا به 15 متر هم می‌رسد!

absefid02

آب آبشار از دل کوهی صخره‌ای سرازیر می‌شود و به دره‌ای می‌ریزد که در گذر هزاران سال کنش‌های زمین‌شناسی و فرسایشی، پدید آمده است.
آبشار آب‌سفید در کنار کوه بلند «قالی‌کوه» جای گرفته است. قالی‌کوه یکی از قله‌های لرستان و از رشته‌کوه‌های زاگرس است که بلندای آن به بیش از 4 هزار متر می‌رسد. از همین‌روست که آن گستره، دلخواه کوهنوردان نیز هست. از جنوب خاوری قالی‌کوه است که می‌توان به آبشار آب‌سفید رسید.
آب‌های خروشان آبشار، به رود «رودبار» می‌ریزد و سرانجام به «دز»، از رودخانه‌های زاگرس، می‌پیوندد.

absefid0

پوشش گیاهی پیرامون آبشار آب‌سفید، دیدنی است. درختان بلوط و گردو در آن گستره‌ی کوهستانی به فراوانی دیده می‌شوند و طبیعتی سرسبز را شکل می‌دهند. صخره‌های آنجا نیز با برگ درختان درآمیخته است.

از آب‌وهوای آبشار آب‌سفید و گستره‌ی پیرامون آن نیز باید یاد کرد. در بهار و تابستان آب‌و‌هوایی دلچسب دارد و در فصل‌های دیگر هم آن اندازه سرمایش گزنده نیست که نتوان به آنجا رفت. آبشار آب‌سفید آبی گوارا دارد. آب آنجا آشامیدنی است و در شمار بهترین و سالم‌ترین آب‌ها شناخته می‌شود.
پُل‌هایی هم که در راه رسیدن به آبشار ساخته‌اند، گذر از رودخانه و دره‌های کوتاه و بلند را آسان می‌سازد. از همین‌رو، راهی که تا آبشار باید پیمود، دشوار و پُرخطر نیست. سد «خان‌آباد» نیز در همان نزدیکی است و بسیار تماشایی.
آبشار آب سفید، که بومی‌ها به آن «او اِسبید» می‌گویند، یکی از بلندترین و زیباترین آبشارهای سرزمین چهارفصل و پُرآبشار ایران شناخته می‌شود.

آبشار آینه‌ ورزان؛ آینه‌ای برای زیست‌بومی زیبا

آبشار مُجن؛ سفر به طبیعتی صخره‌ای

آبشار گیسو؛ جاری و شورانگیز

آبشار اُرتُکند؛ تراش‌خورده از صخره و آب

آبشار گزو؛ خروش آب‌های توفنده

آبشار زیارت؛ سرکش و شورانگیز

آبشار وروار؛ جاری از صخره‌های بلند

آبشار گله‌خانه؛ تردستی زیبای طبیعت

آبشار نیاسر؛ زلال و گیسوافشان

آبشار آب‌ملخ؛ پیوند هزار رشته آب

آبشار ساواشی؛ خنیاگری خوش‌آوا

آبشار درگاهان؛ راز جاری کویر

آبشار اِما؛ چشم‌اندازی از دو تصویر در یک قاب

آبشار رایِن؛ چشم‌اندازی برای زیبا دیدن

آبشار آتشگاه؛ مینیاتور پرنقش‌ونگار طبیعت

آبشار شاهان‌دشت؛ دل‌انگیز و افسونگر

آبشار نوژیان؛ خوشه‌خوشه، آب‌های سرریز

آبشار آسیاب خرابه؛ گیسویی خزه بسته از آب

آبشار ریژآو، دلربا و تماشایی

آبشار لُوِه، سرریز از صخره‌ای پلکانی

آبشار گنج‌نامه، همراهی تاریخ و زیست‌بوم

سنگان؛ آبشاری سترگ و خروشان

آبشار سمیرم؛ هنرنمایی طبیعت ایران

آبشار کبودوال، آبشار سراسر خزه‌ای ایران

آبشار شِوی، بالابلند رشته کوه‌های زاگرس

آبشار لاتون، ارمغان طبیعت چهارفصل ایران

آبشار مارگون، بلندترین آبشار چشمه‌ای جهان

آبشار ویسادار، دلبرانه‌ی طبیعت گیلان

آبشار بیشه، زیبا و خروشان

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. سرزمین مهمانی تلاقی آب و صخره
    درودیزدان پاک برشمابادکه از قوم بنده کهین قوم لر شمامهین مهندیادنمودیدوبویژه سپاسمندم که عروس زیبای آبشارهای ایران رابه طبیعت دوستان سپنداهورایی شناساندید.این سرزمین، سرزمین آبشارهای خروشان ودارای شگفت انگیزترین آبشارهای ایران درقلب زاگرس می باشد.آبشارهای شگفت انگیزوگوش نوازلرستان با گستره ی وسیع ازطبیعت بکروزیباهرساله هزاران گردشگررابه مهمانی تلاقی آب و صخره می خواند. بیش از۵۰آبشار زیباوخروشان درمیان صخره های ستبرش جاری است ودوستان اهل کوهنوردی وطبیعت گردی از۵آبشارنعروف این دیاردیدن نمایید.
    آبشاروارک
    آبشارشوی
    آبشارنوژیان
    آبشاربیشه
    آبشارآب سفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06