لوگو امرداد
آبشارهای ایران (27)

آبشار اُرتُکند؛ تراش‌خورده از صخره و آب

ییلاق اُرتُکند در شهرستان کلات نادری، در استان خراسان رضوی، جای دارد. کلات، شهرستانی خوش آب‌وهواست. هم سرشار از جاذبه‌های گردشگری و زیست‌بومی است و هم برخوردار از یادمان‌ها و ارزش‌های تاریخی. از مشهد، مرکز استان، 145 کیلومتر جاده کوهستانی را باید پیمود تا به کلات نادری رسید.

ortokand1

کلات، زمانی گنج‌خانه‌ی نادرشاه افشار بود. اکنون نیز گنجینه‌ای از زیست‌بومی زیبا است. در کلات آبشارهای خروشان اندک‌شمار نیستند. مانند: آبشارهای «قره‌سو»، «زاوین»، «آبگرم»، «خورعلیا» و«چرم». اما آبشار «ارتکند» و گستره‌ی آن، در دلربایی دلخواه و نمونه است. تفریح‌گاه ارتکند یک نمونه از زیبایی‌های طبیعی کلات است.
ییلاق ارتکند از داشته‌های طبیعی و دلپذیری‌های گردشگری، کم و کاستی‌ ندارد؛ رودخانه‌های روان در آن جاری است؛ کوه‌ها سربه آسمان کشیده‌اند و آبشار دوگانه‌اش خوش‌آوا و خواهنده است.

ortokand04

روستای ارتکند، نزدیک به 60 کیلومتر از جنوب کلات دور است. از دره‌ی «سررود» نیز تنها 5 کیلومتر فاصله دارد. رودخانه‌ی ارتکند از میان روستا می‌گذرد. این رود از رشته کوه «هزار مسجد» سرچشمه می‌گیرد. هزارمسجد، در شمال خراسان، مانند مرزی طبیعی، دشت هموار مشهد را از صحرای خشک قراقروم ترکمنستان جدا می‌کند. کوه هزارمسجد، شهر کلات و ییلاق ارتکند را در میان گرفته است. خودِ کوه هزارمسجد از کوه «کپه داغ» سیراب می‌شود. کپه‌داغ بخشی از رشته کوه‌های ترکمنستان و خراسان را دربرمی‌گیرد و از خاور (:شرق) به بلندی‌های هزارمسجد می‌رسد.
برای رسیدن به آبشارهای دوگانه‌ی ارتکند، باید از روستای ارتکند، کم و بیش 2 کیلومتر راهِ سربالایی را درپیش گرفت تا به غاری 10 متری رسید که بیشتر به تونل مانند است تا غاری طبیعی. رودخانه‌ی ارتکند از میان این غار می‌گذرد و از آن سو به شکل آبشار فرو می‌ریزد. بلندی آبشارِ نخست ارتکند، 10 متر است. خنکای هوای حوضچه‌ی آبشار نیز خوشایند و دلپذیر است.

ortokand03

آبشار نخست، دیواره‌های سنگی زیبایی دارد و صخره‌ای که از آن فرومی‌ریزد، لزج و نمناک است. راه رسیدن به این آبشار آسان است و دشواری چندانی ندارد. اما اندک اندک دره باریک می‌شود و درختان انبوه و علف‌هایی که جابه‌جا روییده‌اند، راه سپردن را سخت می‌سازند.

ortokand02

آبشار دوم ارتکند، وارون (:برخلاف) آبشار نخست، سخت‌گذر است. آن‌هایی که با سنگ‌نوردی آشنایی دارند از پسِ گذر از دره‌ی باریکی برمی‌آیند که آبشار دوم در پایان آن دیده می‌شود. در دو سوی دره، دیواره‌های سنگی هست و شیبی تند که راه را پُرخطر می‌سازد و روندگان را به هوشیاری افزون‌تر فرامی‌خواند. آبشار دوم ارتکند، 35 متر بلندا دارد. این را نیز بگوییم دره تا گذرگاه «قله‌ی قره‌داغ» ادامه می‌یابد. این چکاد (:قله) بلندترین ارتفاع آن گستره را دارد. از نوک چکاد تا کف دره، نزدیک به هزار متر است!
بهترین زمان برای رفتن به آبشار ارتکند، از نیمه‌های بهار و ماه‌های تابستان است. اما در فصل‌های سرد، هوای ارتکند خشک و آزاردهنده می‌شود.

آبشار آینه‌ ورزان؛ آینه‌ای برای زیست‌بومی زیبا

آبشار مُجن؛ سفر به طبیعتی صخره‌ای

آبشار گیسو؛ جاری و شورانگیز

آبشار گزو؛ خروش آب‌های توفنده

آبشار آب‌سفید؛ عروس آبشارهای ایران

آبشار زیارت؛ سرکش و شورانگیز

آبشار وروار؛ جاری از صخره‌های بلند

آبشار گله‌خانه؛ تردستی زیبای طبیعت

آبشار نیاسر؛ زلال و گیسوافشان

آبشار آب‌ملخ؛ پیوند هزار رشته آب

آبشار ساواشی؛ خنیاگری خوش‌آوا

آبشار درگاهان؛ راز جاری کویر

آبشار اِما؛ چشم‌اندازی از دو تصویر در یک قاب

آبشار رایِن؛ چشم‌اندازی برای زیبا دیدن

آبشار آتشگاه؛ مینیاتور پرنقش‌ونگار طبیعت

آبشار شاهان‌دشت؛ دل‌انگیز و افسونگر

آبشار نوژیان؛ خوشه‌خوشه، آب‌های سرریز

آبشار آسیاب خرابه؛ گیسویی خزه بسته از آب

آبشار ریژآو، دلربا و تماشایی

آبشار لُوِه، سرریز از صخره‌ای پلکانی

آبشار گنج‌نامه، همراهی تاریخ و زیست‌بوم

سنگان؛ آبشاری سترگ و خروشان

آبشار سمیرم؛ هنرنمایی طبیعت ایران

آبشار کبودوال، آبشار سراسر خزه‌ای ایران

آبشار شِوی، بالابلند رشته کوه‌های زاگرس

آبشار لاتون، ارمغان طبیعت چهارفصل ایران

آبشار مارگون، بلندترین آبشار چشمه‌ای جهان

آبشار ویسادار، دلبرانه‌ی طبیعت گیلان

آبشار بیشه، زیبا و خروشان

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30